Lydia Peeters: “Kilometerheffing komt er zeker!”

Als reactie op de recente cijfers rond de toenemende filedruk benadrukte Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) dat “het niet de vraag is of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt”. Volgens de minister zal dit niet leiden tot een belastingverhoging, maar enkel een belastingverschuiving.

Gepubliceerd op 23 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

De slimme kilometerheffing kent een moeilijke bevalling in ons land en wordt bovendien regionaal geregeld. Het plan ligt allang op tafel, maar werd meermaals afgevoerd. Zo liet de vorige Vlaamse regering nog een onderzoek uitvoeren naar de mogelijke invoering van zo’n heffing. Maar nog voor dat was afgerond blokkeerde toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het project, waarop het werd geannuleerd. En ook in het regeerakkoord van de huidige regering is geen wegenheffing meer voorzien.

Kilometers vergroenen en verschuiven

Na het recente rapport over de toegenomen filedruk op onze wegen, wil Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters weer vaart krijgen in dit dossier. Zij stelt nogmaals heel duidelijk dat “het niet de vraag is of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Bovendien moet het om een gebiedsdekkende kilometerheffing gaan, gekoppeld aan een taxshift, terwijl er ook een studie is gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens.”

Lydia Peeters stelt dat we onze kilometers moeten vergroenen en verschuiven. Wat de vergroening betreft gaat de elektrificatie van het wagenpark volgens haar al de goede richting uit. En op het vlak van verschuiven wil ze vooral bedrijven in de logistieke sector aanzetten om de binnenvaart of het spoor te gebruiken als alternatief voor het vrachtvervoer.

Advertentie – lees hieronder verder

Belastingverschuiving

Daarmee wil de minister de ‘klassieke muur van vrachtwagens op de autosnelwegen’ laten verdwijnen, terwijl ook de ‘camionettisering’ een halt moet worden toegeroepen door eveneens een kilometerheffing voor bestelwagens in te voeren. Zo wil zij de focus in de toekomst leggen op het gebruik van het voertuig in plaats van het bezit ervan, waarbij de slimme, gebiedsdekkende kilometerheffing de huidige verkeersbelastingen moet vervangen. Het gaat dus om een belastingverschuiving en geen belastingverhoging. Afwachten maar of deze belofte wordt ingelost.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.