Noorwegen verhoogt belasting op elektrische voertuigen

Noorwegen is het land met de grootste elektrificatiegraad van zijn wagenpark ter wereld dankzij de gulle fiscale tegemoetkomingen van de overheid. Maar nu wil die de elektrische wagens toch meer gaan belasten. Hoezo?

Gepubliceerd op 8 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Dat is natuurlijk een toestand die overal gevreesd wordt: eerst de weggebruikers overhalen om elektrisch te gaan rijden en vervolgens ook dit type aandrijving (zwaarder) belasten. Die richting gaat het alvast uit in Noorwegen, dat momenteel een zeer gunstig fiscaal regime heeft voor elektrische voertuigen, dat aan de basis van de doorbraak ervan ligt. In augustus 2021 waren maar liefst 71,9% van de nieuwe auto’s die in Noorwegen werden verkocht 100% elektrische modellen.

Weldra 21% BTW

Vandaag zijn elektrische voertuigen volledig vrijgesteld van BTW. De nieuwe regering wil het fiscaal beleid echter weldra bijsturen met opnieuw een belasting op de aankoop van nieuwe elektrische voertuigen.

In een eerste fase worden vooral de duurdere EV’s, die meer dan 600.000 kronen (ca. 59.000 euro) kosten, in het vizier genomen. Het gaat dus voornamelijk om de modellen van premium merken als Audi, Mercedes, Porsche en Tesla waarop een BTW-tarief van 21% van toepassing wordt.

Deze nieuwe wetteksten moeten nog in parlement gestemd worden, maar tegenstanders vrezen dat deze maatregel de elektrificatie van het Noorse wagenpark sterk zal afremmen. Noorwegen wil dat het wegvervoer in het land tegen 2025 volledig elektrisch zal verlopen.

Advertentie – lees hieronder verder

Dat geldt ook voor het vrachtvervoer en de bussen. Aan de andere stimulerende maatregelen ter bevordering van elektrisch rijden, zoals voorbehouden rijstroken, gratis parkeren, gunsttarieven op tolwegen of veerboten, zou niet geraakt worden, terwijl de elektriciteitstarieven in Noorwegen nog steeds zeer laag zijn.

In België

In ons land zijn de maatregelen ter bevordering van elektrische wagens zeer beperkt. Zuivere premies bij de aankoop zijn afgeschaft. Wel betaal je geen Inverkeersstelling (BIV) en Verkeersbelasting in Vlaanderen of het minimumtarief in Brussel en Wallonië. Voor elektrische bedrijfswagens geldt ook het minimumtarief voor de Voordelen van Alle Aard (VAA) en enkel zij zijn nog fiscaal aftrekbaar na 2026.

De vraag is of deze voordelen zullen blijven als (bijna) iedereen elektrisch rijdt. Wij gaan uit van het ergste…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.